[linux] Re: Linux loopt achter

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Ma Nov 2 14:36:50 CET 2009

2 weken geleden kaartte ik aan:
> To get more precise timing in a Linux system,
> we changed HZ from 100 to 500 in the kernel (2.4.32) source file
> (include/asm-i386/param.h). This seemed to work perfectly.
> But.... Now, we face some problem that the (system)time
> is running behind about 20 minutes a day.

En we hebben de oplossing gevonden
dankzij een Linux-kernel vriendje die ik gek gemaakt heb.
En de oplossing:
Verander HZ=500 in HZ=512
De low-level time-interrupt routines rekenen veel beter met 512 dan met 500
en elke time-interrupt ontstaat er nu geen lange rekentijd
welke blijkbaar niet meegeteld wordt
en welke zorgt voor de tijdafwijking.
Raar....maar waar.
Enfin, tis wir opgelost.