[linux] Re: Email als commando input

Za Nov 7 19:21:45 CET 2009

On Sat, Nov 07, 2009 at 02:13:21PM +0100, Ad van den Broek wrote:
> @Daniel,

> Prima, dan halen we er een mailserver bij. Suggesties ?
> Ik heb slechts aangegeven dat er -NOG- geen mailserver op dat systeem zat.

Ik gebruik sendmail uit gewoonte.

> Maar niet als je email wilt sturen als input.
> Ik ben me bewust dat er alternatieven zijn voor email,
> echter in dit geval beperk ik me even tot email

GNU mailman maakt gebruik van een dergelijk trucje; in de /etc/aliases staat:
# mailman:              "|/usr/lib/mailman/mail/mailman post mailman"
# mailman-admin:        "|/usr/lib/mailman/mail/mailman admin mailman"
# mailman-bounces:      "|/usr/lib/mailman/mail/mailman bounces mailman"
# mailman-confirm:      "|/usr/lib/mailman/mail/mailman confirm mailman"
# mailman-join:         "|/usr/lib/mailman/mail/mailman join mailman"
# mailman-leave:        "|/usr/lib/mailman/mail/mailman leave mailman"
# mailman-owner:        "|/usr/lib/mailman/mail/mailman owner mailman"
# mailman-request:      "|/usr/lib/mailman/mail/mailman request mailman"
# mailman-subscribe:    "|/usr/lib/mailman/mail/mailman subscribe # mailman"
# mailman-unsubscribe:  "|/usr/lib/mailman/mail/mailman unsubscribe # mailman"

Op die manier worden berichten voor een mailing list doorgesluisd naar
het programma dat ze verwerkt. De hekjes heb ervoor gezet om het de
spammende gemeenschap niet te gemakkenlijk te maken.

Dat schept natuurlijk een zeker risico. Gaat zich dit afspelen binnen een
veilige server omgeving of worden de berichten over het wilde wijde internet
verstuurd?

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth
--