[linux] Re: Email als commando input

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Za Nov 7 23:04:20 CET 2009

Even samenvattend mijn suggestie:

- de machine waarop mail binnenkomt moet aan het internet hangen en er
moet op de een of andere manier e-mail op binnenkomen. Als je
internet-IP in DNS staat, zal mail gericht aan username op hostname worden
aangeboden op de machine zelf, tenzij er een apart MX-record is
ingesteld voor hostname, of je provider heeft besloten binnenkomende
e-mail te blokkeren.

- om de mail te kunnen aannemen moet je mogelijk op je router instellen
dat SMTP-verkeer (poort 25, TCP) moet worden doorgestuurd naar de
machine. Daarnaast heb je op de machine een MTA nodig die is ingesteld
om mail voor hostname aan te nemen (Sendmail, vaak
/etc/mail/local-host-names). Via je aliases-tabel (Sendmail, vaak
/etc/aliases of /etc/mail/aliases) kan je dan aangeven dat berichten via
een pipe worden aangeboden, zoals genoemd mailman-voorbeeld.

- vanwege de matige beveiliging van deze oplossing, zou ik willen
adviseren om een lijst met wachtwoorden te genereren, bijvoorbeeld een
lijst met MD5-hashes. Je kan je script dan opvoeden om deze wachtwoorden
één voor één te gebruiken. Met dezelfde lijst aan de verzendende kant,
kan je ieder wachtwoord één keer gebruiken en is het niet erg als iemand
je wachtwoord onderweg oppikt. Eventueel kan je je machine leren om je
op verzoek te vertellen welk wachtwoordnummer er aan de beurt is,
bijvoorbeeld met een ander script op een ander e-mailadres.

Groet,

Hans