[linux] Re: Ervaringen met mp3-speler onder linux, en formatteren daarvan?

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Vr Okt 2 11:54:41 CEST 2009

Hallo Julien,

Op vrijdag 02 oktober 2009 schreef Julien Michielsen

> Ik heb twee mp3-spelers die ik allebei vanonder linux wil kunnen benaderen
> (zoals om er vanuit een browser radio-programma's mee naar de speler toe te
> kopi-eren), maar dat lukt niet omdat de spelers (marquant en sandisk,
> allebei 2Mb) een onbenaderbaar bestandssysteem hebben. Formatteren lijkt
> mij zeer ongezond omdat - vrees ik - daarmee de programmatuur op de speler
> uitgewist zal worden.

Inderdaad, ga hem niet formatteren of anderszins bewerken met fdisk of
vergelijkbare tools. De kans is groot dat je daarmee de software (c.q. het
eigen bestandsysteem) wist die nodig is om het apparaatje als MP3-speler te
gebruiken. In het beste geval hou je dan nog een kale USB stick over. Uit
eigen ervaring weet ik dat dit fout kan gaan ...

> This doesn't look like a partition table

Duidelijke waarschuwing.

> Iemand een suggestie hoe een mp3-speler te benaderen?

Sommige MP3-spelers maken gebruik van het MTP-protocol. Meer info kun je
o.a. hier vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Transfer_Protocol
Als dat ook geldt voor jouw apparaten, dan kan de oplossing zijn: software
installeren die dat protocol ondersteunt. Wij hebben zelf goede ervaringen met
gnomad2 + libmtp.

Misschien kom je hier verder mee?

Gerald Sprik