[linux] Re: Ervaringen met mp3-speler onder linux, en formatteren daarvan?

Casper Gielen casper-nllgg op gielen.name
Vr Okt 2 12:57:31 CEST 2009

Julien Michielsen wrote:
> Ik heb twee mp3-spelers die ik allebei vanonder linux wil kunnen benaderen
> (zoals om er vanuit een browser radio-programma's mee naar de speler toe te
> kopi-eren), maar dat lukt niet omdat de spelers (marquant en sandisk, allebei
> 2Mb) een onbenaderbaar bestandssysteem hebben. Formatteren lijkt mij zeer

2 MB? Ik dacht eerst dat het een tikfout was, maar je fdisk zegt inderdaad 2MB.
Hier klopt iets niet. In 2MB ga je geen MP3 kwijt kunnen.

> ongezond omdat - vrees ik - daarmee de programmatuur op de speler uitgewist
> zal worden. Iemand een hint hoe die spelers benaderbaar te krijgen vanonder
> Linux? Marquant claimt "De speler is tevens een standaard USB disk. Onder-
> steund door Windows98 (drivers vereist), Windows 2K en hoger (geen drivers
> vereist), Mac OS 10.3, Red hat Linux 8.0 of hoger."  De speler laat echter
> een nogal verwarrend beeld zien onder fdisk:

[knip horror partitie tabel]

Ik vind die partitietabel er wel erg vreemd uit zien, zeg maar rustig kapot. Wat Marquant verder ook
beweert, dit is geen gewone USB key, of het ding is stuk. Mijn gok is dit laatste. Steek hem eens in
een Windows/Mac machine, en kijk of die er wel iets mee kan.

Wat ik ook nog wel eens gezien heb is een aparaat dat een kleine USB paritie bevat waarop alleen een
(Windows) driver staat. Na het installeren van die driver kun je de rest van het apparaat gebruiken.
Dat zou het 2MB gebeuren kunnen verklaren, maar ik denk niet dat dit hier aan de hand is.

Die andere speler, heeft die ook zo'n vreemde parititietabel? Aangezien je schrijft dat die ook 2MB
is vermoed ik dat die hetzelfde probleem heeft, wat het ook is. Heb je een USB apparaat dat wel goed
werkt op je computer (om uit te sluiten dat er iets mis is met USB op je pc).

Kijk ook eens in dmesg of daar geen fouten staan.
--
Casper Gielen