[linux] Re: compilers op produktiesystemen

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Di Sep 22 13:12:41 CEST 2009

On 22 Sep 2009, at 11:20, Hans van der Made wrote:

> Een systeem waarop je software compileert is ook een
> productiesysteem ;)

zeker, zo hadden we aparte mainframes voor systeemontwikkeling en
systeemprogrammering, alle met produktiestatus.
ik bedoelde: de machines waar het bank werk op draait mag geen
compilers hebben, aanpassingen in software worden op het
ontwikkelsysteem uitgevoerd en via een emergency procedure naar het
'produktie'systeem overgezet.

> Zaak is om je serversystemen te installeren met wat er nodig is om de
> dienst te leveren en te beheren, niet meer. Daarnaast kan je dingen
> als
> het uitvoeren van (setuid/setgid) binary's uitzetten op bepaalde
> filesystems, setuid-permissies van binary's halen, enzovoort
> ("hardening").

precies, en dat bedoelde ik met: draai geen onnodige software etc.

> De vraag is dus niet zozeer wel/geen compilers, maar: "Wat heb ik
> nodig
> om mijn dienst te leveren en kan het met minder?". Kan je je hierin
> vinden?

mee eens, dank.

> Groet,
>
> Hans