[linux] Re: Regarding: Re: Aldi PC/TV-radiokaart met DVB-T bruikbaar onder Linux?

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Sep 27 17:03:19 CEST 2009

Op 20090924 om 07:14 schreef Julien Michielsen:
> [...]

Inderdaad, dat _was_ een off-list bericht.

> Dat de meeste hardware verkocht wordt met software voor dat andere OS
> maakt de hardware toch niet minder benaderbaar voor het onze? MS doet toch
> ook niet anders dan stroompjes sturen naar onderdelen van die hw, en er dan
> het antwoord van lezen en interpreteren.  Het kan dan zo zijn dat ook bij
> de ontwikkeling van de hardware aan het OS is gedacht, maar het komt toch
> allemaal neer op het heen en weer sturen van electronen. En dat blijken
> "wij" net zo goed (zo niet beter) te kunnen.

Jawel. Het vervelende is dat de hardwarefabrikant naast
ontwikkelingskosten ook nog eens kosten moet maken om bij Microsoft
mee te mogen doen. Kosten die uiteindelijk ook betaalt door
de niet Microsoft gebruikers.
Het is veel wenselijker dat hardwaremakers hardware maken
en software makers voor software zorgen.
Natuurlijk zal er samenwerking nodig zijn, maar wel op basis
van gelijkwaardigheid. Dus niet op de monopolistische Microsoft manier
waarbij drivers pas door het O.S. ge-accepteerd worden als er ook nog
eens betaalt is voor de "signature" van Microsoft.

> Het Aldier dat ik had gekocht
> werd vlekkeloos herkend. En ik ben nog aan 't kijken hoe ik dvb aan de
> praat krijg. Van de bijgeleverde software (Cyberlink Live) bestaat trouwens
> ook een linux versie, maar ik heb geen zin hen te gaan betalen voor een
> zender aanbod waar ik al voor betaald heb bij Chello.

Duidelijker is niet te vertellen hoe _onverstandig_ het is om _niet_ met je
leverancier te praten.
In dit geval gaat Cyberlink er vanuit dat de TV-kaart voor Microsoft
windows XP is.
Dus nog meer software wat je niet gaat gebruiken.

> Dat de hardware goed wordt herkend laat ik onder aan dit mailtje zien
> met de output van " /sbin/lspci -vnn "
    <knip/>
> De output van /sbin/lspci -vnn
> # /sbin/lspci -vnn

     [ ... output over niet relevante PCI devices verwijderd ... ]

> 03:05.0 Multimedia controller [0480]: Philips Semiconductors
> SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder [1131:7133] (rev d1)
>         Subsystem: Philips Semiconductors Device [1131:2004]
>         Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 20
>         Memory at febff800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K]
>         Capabilities: [40] Power Management version 2
>         Kernel driver in use: saa7134
>         Kernel modules: saa7134

Mooi. Vertel het vooral tegen bedrijven als Cyberlink,
zodat zij zien hoe groot de Linux markt is.

Cheers
Geert Stappers

P.S.

Julien,

Ik neem het jou kwalijk dat jij off-list berichten on-list beantwoordt.