[linux] "Asus 1001HA": cursor als ontembaar paard - Kubuntu 9.10 én Win7.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Za Apr 3 01:21:40 CEST 2010

Beste allemaald
Onlangs kocht ik de netbook "Asus 1001HA", met Win7. De Win7-partitie heb ik
kunnen beperken tot 30 van  de 250GB, en ik heb er Kubuntu 9.10 netbook
remix geïnstalleerd op de grootste partitie. Hoe dan ook, ik heb een lastig,
praktisch probleem dat zich voordoet op beide besturing-systemen: de cursor
heeft d e neiging zich tijdens het typen constant te verplaatsen naar voren,
achteren, boven, onder.... Het gedraagt zich als een ontembaar paard, zeker
als ik probeer te tikken op de voor mij gebruikelijke hoge snelheid. Het
gevolg is dat ik constant stukjes tekst moet corrigeren. Ik zou al geholpen
zijn met een paar simpele commando's waarmee ik naar believen het "touchpad"
kan uit- en aanschakelen. Maar deze heb ik tot nu toe niet gevonden.

De helpdesk van Asus denkt dat het probleem met een bios-update verholpen
kan worden, in dit geval "1005HA-ASUS-1401.ROM". Voor de Windows partitie
heeft ASUS een speciaal stukje software geschreven waarmee ik inderdaad de
bios "geflashed" heb. Volgens het beginscherm van de BIOS draai ik inderdaad
nu versie 1401. Volgens de helpdesk zou de update moeten werken voor beide
systemen. Maar het ontembaar paard-probleem is nog steeds onverminderd
actueel - eveneens.  op zowel Windows als Linux. Daarom ben ik al de
godsganse dag bezig om de update nog een keer uit te voeren: maar dan met de
zg "AFUDOS utility".
Via de USB stick heb ik het geprobeerd volgens de instructies van deze
pagina:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
Een vergelijkbare aanpak probeerde ik ook te volgen via een CD iso image
van:
http://www.ultimatebootcd.com/
Het laten "boten" van de USB stick of CD lukt wel. De CD brand ik en speel
ik af via een extern apparaatje dat goed werkt.
Maar zowel de CD als USB-stick pogingen verzanden in vergelijkbare
foutmeldingen: "Invalid Opcode at FA 82, 2376, .." (Er volgen meestal nog
een x aantal andere vergelijkbare cijfer en letter - combinaties.). Deze
foutmeldingen krijg ik zowel via "Freedos" als "MS-DOS".

Een helpdeskmedewerker heeft mij al gesuggereerd het apparaat op te sturen
voor reparatie. Op zich kan dat - het valt nog ruim binnen de
garantietermijn. Maar e.e.a. heeft tot consequentie dat ik er een x aantal
weken op zou moeten wachten. Daarom zoek ik liever naar één of meer andere
softwarematige oplossingen van het probleem.
Voor nu ben ik "uitgepoept". Suggesties stel ik ten zeerste op prijs.

Dank, met vriendelijke groet,

Bas Roufs.