[linux] Re: "Asus 1001HA": cursor als ontembaar paard - Kubuntu 9.10 én Win7.

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Za Apr 3 15:11:10 CEST 2010

------------
> Volgens de KDE helpbestanden over xorg.conf worden instrumenten zoals
> 'muis' en 'touchpad' aangeduid als 'pointer'.
> Hoe dan ook, hoe zou ik een script kunnen schrijven die me in staat
> stelt met een simpel commando het touchpad aan- en uit te zetten? Of
> bestaat zo'n script al? Bijvoorbeeld in verbinding met de
> toetsencombinatie FN-F3? Met laatstgenoemde toetsencombinatie kun je
> in Windows het touchpad klaarblijkelijk uitzetten.

Voor een aantal fabrikanten (o.a. Asus) laptops bestaan er
drivers/hulpprogramma's waarmee de functietoetsen de door de fabrikant
voor Windows ingestelde functies ook onder Linux kunnen krijgen dan wel
een zelf in te stellen functie. Ik ben er zelf nooit mee bezig geweest,
maar ben het op mijn Asus laptop wel eens toevallig tegengekomen. Ik
weet niet meer of het kernel drivers, drivers voor Xorg, KDE of Gnome
zijn, maar met wat zoeken met Google zou daar toch achter te komen
moeten zijn.

Verder zou het met het programma xev mogelijk moeten zijn te achterhalen
welke xevents door het touchpad worden gegenereerd. Het is heel lang
geleden dat ik daar wat mee heb gedaan, maar als je de xevents weet is
er ook een mogelijkheid een en ander zo in te stellen dat ze worden
genegeerd.

Aart