[linux] Re: Rippen van cd's mislukt

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di Apr 13 20:34:42 CEST 2010

Beste Karel,

Karel Lucas schreef:

> Dit schijnt bij mij niet te werken.

Het omzetten van een audiocd in een mp3 bestand o.i.d. bestaat uit een
aantal stappen.

- Ten eerste moet de audiocd gelezen worden. Dat is lastiger dan het
lijkt omdat een cd geen filesysteem heeft en dus niet gewoon gemount en
gelezen kan worden. Dit is 'lastg' onder linux omdat je de cd dus niet
gewoon kan lezen. Windows zowel als kde (via de 'audiocd:/') aanroep
doennet alsof je ze kan mounten. Daarna kan je het zogenaamde bestand
meestal slepen naar een andere locatie en daardoor doen wat hier verder
wordt beschreven.

- Dat lezen en omzetten van een CD naar een bestand wordt 'rippen'
genoemd en is altijd de eerste stap die programma's zoals grip en
kaudiocreator en abcde en de konqueror audiocd kio-slave zetten. Daar
komt het programma 'cdparanoia' om de hoek kijken omdat er weinig andere
keus is onder Linux. CDparanoia kan namelijk wel een audiocd lezen en
omzetten in een ander formaat. Meestal is dat een tijdelijk
(ongecomprimeerd) <naam>.wav bestand. Er zijn programma's die dit ook
kunnen (ik geloof dat vlc een eigen methodiek heeft).

- De *.wav kan eventueel omgezet worden naar een ander format en dat is
ook altijd een compressie stap. Dat kan 'lossles' naar bijvoorbeeld het
.flac formaat (+/- 1/3e kleiner dan wav maar zonder kwaliteitsverlies)
of met verlies naar een formaat zoals mp3, ogg of .wmv of .aac,
etcetera. Dat vereist een programma dat die omzetting kan doen en daar
loop je tegen het probleem aan dat die omzetting in de VS afgedekt wordt
door octrooien en onder Linux niet altijd gebruikt mogen worden. In
Europa is dat gelukkig nog niet waar (al vind het Europese
octrooienbureau dat het wel deze octrooien mag verlenen) en daarom
kunnen wij standaard veel van deze compressie algorithmes niet
gebruiken. En zeker niet onder Debian. .ogg en .flac kunnen wel, maar
die worden weer niet door alle mp3 spelers ondersteund (zoals die 'jouw
muziek is van ons' apple-pod)

- Dus wil je mp3's kunnen maken dan moet je onder Linux een programma
installeren dat dit wel toelaat. Voor mp3 is dat lame (voor ogg
bijvoorbeeld oggenc) en ik weet niet eens waarmee ik die .wmv's kan maken.

Zou je nu van jou kant willen vertellen welke programma's van deze bij
jou geïnstalleerd zijn en of het wel lukt om een .ogg aan te maken? Dat
zou erg helpen. Met 'het werkt niet' komen wij niet ver.

Veel succes,
Peter Vollebregt