[linux] Re: Rippen van cd's mislukt

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Apr 14 21:03:11 CEST 2010

Karel,

Karel Lucas schreef:

> Het .ogg, samen met het flac en wav formaat, kun je verkrijgen door het
> programma 'Sound Juicer' (in debian: menu > Debian > Toepassingen >
> Geluid > Sound Juicer).

Ken ik zelf niet, maar is de gnome equivalent van kaudiocreator die
gstreamer gebruikt als backend voor het omzetten naar andere formaten.
klaarbljikelijk heb je de gstreamer plugins *bad* *ugly* etc (ken de
precieze namen onder Debian niet) nog niet geïnstalleerd dus kan
gstreamer alleen de open formaten aan

>  Het mp3 formaat kon ik krijgen door een audio
> cd in de cd-rom speler te leggen, even te wachten tot er een pop-up menu
> verscheen (Audio CD - KDE Daemon), en dan te kiezen voor 'Digitale audio
> rippen met K3b'.  Met vriendelijke groet,   Karel.

Die is er inderdaad ook. Nu gebruik ik die meestal voor andere dingen
(branden CD's) maar dit kan er ook mee. Er zitten ook plugins in, al
dacht ik dat de mp3 plugin gebeaseerd was op lame. Maar misschien heb je
lame wel geinstalleerd.

Het voordeel van kaudiocreator is dat ik daar bij de encoder
configuraties eigen comfiguraties kan neerzetten. Bijvoorbeeld voor het
omzeten van geluidboeken van cd's uit de bieb gebruik ik er 1 die het
omzet naar mp3 (zodat ook die gammele spelers van mijn kinderen er iets
mee kunnen) met een kaliteit die afdoende is voor spraak:
lame --abr 56 -mm --tt %{title} --ta %{artist} --tl %{albumtitle} --ty
%{year} --tn %{number} %f %o

Extreme ogg kwaliteit kan ook met:
oggenc -q 8 -o %o --artist %{artist} --album %{albumtitle} --title
%{title} --date %{year} --tracknum %{number} --genre %{genre} %f

Met de meeste andere programma's heb ik die flexibiliteit niet. Het is
overigens het commando dat je rechstreeks aan lame zou kunnen geven als
je die kan voeren met de juiste data.

Groeten en veel speelplezier,
Peter Vollebregt