[linux] Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Apr 20 14:47:38 CEST 2010

Ik ben gevraagd om te kijken naar de migratie van een klein bedrijf naar
nieuwe hardware. Ze hebben nu PC's en notebooks in bruikleen, maar
willen overstappen op eigen hardware. Dit is natuurlijk het meest
geƫigende moment om van Windows over te stappen op Linux (indien je dit
zou willen). Men heeft geen ja gezegd betreffende de migratie, maar men
staat er ook niet afwijzend tegenover. Maar als iemand die al jaren niet
meer werkt met Windows (of i.i.g. nauwelijks) en echte techneut zou ik
niet de beste argumenten weten om de voordelen aan te tonen.

Men gaat voornamelijk met web-based applicaties werken. Wel zal men met
tekst documenten en spreadsheets blijven werken, maar naar mijn mening
is OpenOffice hier goed genoeg voor. (Ik heb alleen problemen qua opmaak
met Word documenten die ik van de DierenBescherming krijg.)

Initieel is er misschien een toename van de kosten, want men moet leren
met Linux te werken i.p.v. Windows. Aan de andere kant werkt men nu met
XP en zou men dus met Windows 7 moeten gaan werken en daar is natuurlijk
ook een (weliswaar waarschijnlijk kleinere) leercurve voor nodig.

Wat zijn goede argumenten die ik zou kunnen gebruiken om de overgang te
onderbouwen? En zijn er ergens goede voorbeelden? Trouwens negatieve
voorbeelden zijn ook geschikt, die kan ik gebruiken om valkuilen te
vermijden. Het gaat om tot zo'n 20 mensen, dus de overgang van een groot
bedrijf, stad of ministerie lijkt me minder geschikt als voorbeeld.

Zelf zit ik te denken aan o.a., maar heb niet de gegevens om alles te
onderbouwen:
  - stabieler
  - minder problemen met virussen
  - eenvoudiger te beveiligen
  - beheer op afstand eenvoudiger
  - (op termijn) lagere kosten
  - aanpassen programma's eenvoudiger
  - minder snel nieuwe hardware nodig
  - zonder problemen met meerdere talen kunnen werken

Een negatief effect zou kunnen zijn dat mensen last hebben van 'wat de
boer niet kent, vreet hij niet'. Dus daar zou goed mee omgegaan moeten
worden.

En als we dit lijstje goed uitwerken dan kan het op de websites gezet
worden van de NLLGG, NLUUG, andere organisaties die (o.a.) het gebruik
van Linux willen stimuleren en bedrijven die Linux oplossingen bieden.
(Dat wil ik dan wel op me nemen, dat uitwerken om geschikt te maken voor
publicatie.)

--
Cecil Westerhof
M CecilWesterhof op xs4all.nl

O< ascii ribbon campaign - stop html mail - www.asciiribbon.org

Please do not send me Microsoft Office/Apple iWork documents.
Send OpenDocument instead! http://fsf.org/campaigns/opendocument/