[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Arjan van Lent arjan.van.lent op gmail.com
Wo Apr 21 20:21:43 CEST 2010

On Tuesday 20 April 2010 14:47:38 Cecil Westerhof wrote:
> Ik ben gevraagd om te kijken naar de migratie van een klein bedrijf naar
> nieuwe hardware. Ze hebben nu PC's en notebooks in bruikleen, maar
> willen overstappen op eigen hardware. Dit is natuurlijk het meest
> geƫigende moment om van Windows over te stappen op Linux (indien je dit
> zou willen). Men heeft geen ja gezegd betreffende de migratie, maar men
> staat er ook niet afwijzend tegenover. Maar als iemand die al jaren niet
> meer werkt met Windows (of i.i.g. nauwelijks) en echte techneut zou ik
> niet de beste argumenten weten om de voordelen aan te tonen.

http://os4free.nl verkoopt al kant en klare Linux desktops, laptops en
netbooks, daar is ook vast wel een leuke prijs te regelen voor je baas.

> Men gaat voornamelijk met web-based applicaties werken. Wel zal men met
> tekst documenten en spreadsheets blijven werken, maar naar mijn mening
> is OpenOffice hier goed genoeg voor. (Ik heb alleen problemen qua opmaak
> met Word documenten die ik van de DierenBescherming krijg.)

Dan is de overstap van Word naar openoffice en van IE naar firefox het enige
lijkt mij, hiervoor zal je geen omscholingscursus hoeven volgen toch???
Het is natuurlijk wel altijd verstandig om vooraf eens een linux pc in huis te
halen voor het uitvoerig testen van de web-apps maar hier ben ik zelf nog
nooit problemen in tegengekomen.
De web-apps zelf hosten hoeft ook niet al te veel problemen op te leveren,
schakel in dit geval wel een professional in.

> Initieel is er misschien een toename van de kosten, want men moet leren
> met Linux te werken i.p.v. Windows. Aan de andere kant werkt men nu met
> XP en zou men dus met Windows 7 moeten gaan werken en daar is natuurlijk
> ook een (weliswaar waarschijnlijk kleinere) leercurve voor nodig.

Voor enkel web-apps en office valt er weinig te leren, een middagje wegwijs
worden kan natuurlijk nooit kwaad.

> [...]
>
> Zelf zit ik te denken aan o.a., maar heb niet de gegevens om alles te
> onderbouwen:
>   - stabieler
>   - minder problemen met virussen
>   - eenvoudiger te beveiligen
>   - beheer op afstand eenvoudiger
>   - (op termijn) lagere kosten
>   - aanpassen programma's eenvoudiger
>   - minder snel nieuwe hardware nodig
>   - zonder problemen met meerdere talen kunnen werken
>
> Een negatief effect zou kunnen zijn dat mensen last hebben van 'wat de
> boer niet kent, vreet hij niet'. Dus daar zou goed mee omgegaan moeten

Mijn argument bij dergelijke boeren: "het is gewoon windows maar dan net iets
anders" blijkbaar hebben deze simpele woorden zo'n impact dat ze spontaan op
verkenning gaan. (vraag me niet waarom maar t werkt?????)