[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Apr 20 18:08:15 CEST 2010

Daniel von Asmuth <asmuth op bakunin.xs4all.nl> writes:

> Helaas: de meeste desktop PC's worden geleverd met Windows. Op de server
> wordt Windows al snel begrotelijk - maar een Small Business Server is
> ook heel concurrerend geprijsd. Laat de klant vooral een offerte
> aanvragen voor de hardware inclusief alle applicaties bij een Microsoft
> shop. Met Linux heb je genoeg aan 1 server, 2 voor high availability.

Jammer, ik dacht dat het tegenwoordig wel meeviel. Blijkbaar zijn de
klauwen uit Redmond nog steeds te invloedrijk.

Ze hebben nu -voor -zover ik weet- geen server, alleen losse PC's en
notebooks. Maar alleen vanuit het oogpunt van back-up zou een server wel
handig zijn.

> Ga ermaar vanuit dat de klant een Grafische User Interface (X11) wil.

Daar was ik wel vanuit gegaan. ;-]

> Het leukste zit hem in de dingen die je met Linux kunt doen die met
> Windows niet mogelijk of onbetaalbaar zijn. Je kunt denken aan zelf
> gehoste web- en mail server met eigen domein, thuiswerken via VPN, VOIP
> centrale.

Meeste zal voor deze klant niet zo interessant zijn daar ze voornamelijk
met web-based applicaties gaan werken, maar VoIP kan natuurlijk
interessant zijn.

> Valkuilen zitten hem doorgaans in moeizame migratie en diverse
> compatibiliteits issues (bijv. ondersteuning Word 2007 DocX files). Let
> ook op hardware met goede Linux driver support.

Doe ik. (Als ik de opdracht krijg.)

> Mits vakkundig geïnstalleerd heb je met Linux minder problemen, maar
> je bent nooit risicoloos.

Dat lijkt me evident. Net zoals foutloze software (hoewel veel
leveranciers het wel beweren) niet bestaat.

> Ik denk dat het grootste voordeel is dat je de desktops zo kunt
> inrichten dat de eindgebruikers geen eigen software meer kunnen
> installeren. Het systeembeheer kost dan een stuk minder werk.

Officieel kan dit ook met Windows. Ik ben geen expert, dus schiet me
niet af als het niet zo is. :-D

> Natuurlijk, maar dat vergt een goede programmeur. Op Linux kun je met
> shell-scripts een hoop bereiken waar je anders aparte software voor
> moet kopen.

Ondergetekende heeft zijn sporen daarin wel verdient. En ook met bash
scripting ben ik bekend.

> Slecht argument. Een laptop kan na twee jaar al kassie wijlen zijn,
> een desktop na vijf en een server hooguit tien. Je hebt iets minder
> zware (dus dure) hardware nodig.

Oké, dat moet ik dus misschien herformuleren.

> Inclusief Fries.

En Roemeens. ;-]

> Met argumenten ga je niet winnen: het beste is om de baas bij een
> bedrijf rond te leiden waar succesvol met Linux gewerkt wordt.

Voor tips qua bedrijven die zich daarvoor lenen sta ik open.

--
Cecil Westerhof
M CecilWesterhof op xs4all.nl

O< ascii ribbon campaign - stop html mail - www.asciiribbon.org

Please do not send me Microsoft Office/Apple iWork documents.
Send OpenDocument instead! http://fsf.org/campaigns/opendocument/