[linux] Re: Verwijderen win loader uit grub.

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Do Aug 5 00:19:49 CEST 2010

Op 2 augustus 2010 02:04 schreef Kees Theunissen <theuniss op rijnh.nl>
het volgende:

> [...]
> <snip
> Ik vind het te ver doorgevoerde automatisering dat je nu SCRIPTS moet
> gaan editten DIE CONFIG-FILES AANMAKEN, alleen maar omdat ze jou het
> direct zelf editten van config-files uit handen willen nemen.
> (Of niet ver genoeg doorgevoerde automatisering omdat er standaard
> niet iets van een exclude optie in zit voor bepaalde partities.
> Maar ook dan kun je je afvragen of een script dat alle mogelijke
> situaties moet kunnen ondervangen niet veel moeilijker wordt te
> configurereren dan het direct editten van de boot-menu file.)

De grub.cfg is zelfs read-only voor root :-)

Na eigenlijk vind ik voor standaard huis-tuin-en-keuken gebruik grub2
inderdaad ook overbodig.
Het biedt wel wat leuke extra's (dynamisch modules laden dus geen
ge-etter meer met built in
spul om te kunnen booten, iso's booten, o.a. ). De complete lijst:
----
Improvements
GRUB 2's major improvements over the original GRUB include:
New configuration file structure
Scripting support including conditional statements and functions
Dynamic module loading
Rescue mode
Themes - under development
Graphical boot menu support and improved splash capability
Boot Ubuntu LiveCD and some other ISO images directly from hard drive
Non-X86 platform support (such as PowerPC)
Universal support for UUIDs (not just Ubuntu)
Improved internationalization, including support for non-ASCII characters
bron:   http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275
----

Maar inderdaad veel simpeler is het er niet op geworden...

> Als je niets speciaals nodig hebt van grub2 dan zou ook terug kunnen
> vallen op legacy grub die voor zover ik begrijp uit een beetje
> googelen nog steeds beschikbaar is:
>  sudo aptitude install grub grub-pc_ os-prober_

Ik denk dat je op de lange duur dan ook wel weer extra problemen gaat
krijgen, bij de volgende dist-upgrade of iets dergelijks. Ik denk dat
ik maar gewoon bij zal moeten leren hoe de nieuwe grub in elkaar
steekt :-)

mvg,

Robin van Leeuwen