[linux] Re: Verwijderen win loader uit grub.

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Ma Aug 2 02:04:10 CEST 2010

On Mon, 2 Aug 2010, Robin van Leeuwen wrote:

>Op 1 augustus 2010 22:00 schreef Robin van Leeuwen <
>robinvanleeuwen op gmail.com> het volgende:

Grub2 heb ik nog nooit gebruikt. En hier word ik niet vrolijk van.

>Toch de route genomen die Kees heeft voorgesteld, de grub entries aangepast.
>Maar wel op een wat andere manier. De /etc/grub/30_os-prober aangepast en
>de volgende regels toegevoegd in de sectie die Windows probed

[ knip ]

Als je features van grub2 nodig hebt dan is dit de meest voor de hand
liggende quick-and-dirty oplossing. Maar het blijft gehannes want bij
elke upgrade van de os-prober package krijg je hier weer gezeur mee.

Ik vind het te ver doorgevoerde automatisering dat je nu SCRIPTS moet
gaan editten DIE CONFIG-FILES AANMAKEN, alleen maar omdat ze jou het
direct zelf editten van config-files uit handen willen nemen.
(Of niet ver genoeg doorgevoerde automatisering omdat er standaard
niet iets van een exclude optie in zit voor bepaalde partities.
Maar ook dan kun je je afvragen of een script dat alle mogelijke
situaties moet kunnen ondervangen niet veel moeilijker wordt te
configurereren dan het direct editten van de boot-menu file.)

Als je niets speciaals nodig hebt van grub2 dan zou ook terug kunnen
vallen op legacy grub die voor zover ik begrijp uit een beetje
googelen nog steeds beschikbaar is:
  sudo aptitude install grub grub-pc_ os-prober_

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein