[linux] Re: GPL - klopt dit?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Feb 5 17:09:18 CET 2010

On Fri 05 Feb 2010, Paul de Vries wrote:

> 1234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890

:set tw=70
:-)

> een zeer populaire extension voor joomla heeft een nieuwe maintainer.
> de originele auteur kon het werk niet meer aan, nu zit het bij een bedrijf
> dat daarvoor iemand heeft aangenomen.
> de licentie is gpl, maar voor download en ondersteuning moet worden betaald.
> ondersteuning kan ik me voorstellen, maar betaalde download voor gpl?

Kan best. Alleen moet de 1e klant die het downloadt het probleemloos
vervolgens verder mogen verspreiden(*). Dus heeft het niet veel zin, als
business model, behalve om het wat duidelijker te maken dat je moet
betalen voor support.

Je mag ook GPL software aanpassen en gebruiken zonder de aangepaste
source te verspreiden, zo lang je de gecompileerde versie ook niet
verspreidt.

(*) Ik zie in de voorwaarden ook dat een subscription niet gedeeld mag
worden, m.a.w. meer dan 1 persoon mag de account niet gebruiken voor
downloads. Er staat verder niks over beperkingen in het daarna verder
verspreiden, dus het lijkt wel te kloppen.

Je moet dus op een forum ofzo vragen of iemand het al heeft en of die
het in alt.sources o.i.d. wilt uploaden :-)

Paul