[linux] Re: cpu waiting process opsporen.

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Zo Feb 7 18:17:40 CET 2010

Ok,
Maar met 'ps lax' kom ik er achter >welke< processen staan te wachten, maar
niet welke
processen hiervoor de meeste CPU tijd in beslag nemen. Zo staat een
/bin/bash bijvoorbeeld
bijna constant op IO te wachten, maar dit neemt geen CPU tijd in beslag. In
top komt
staat de 'wa' dan gewoon op 1 of 2 procent.

Hoe kom ik er nu achter als in top mijn 'wa' naar 80% schiet welk process
dit is?
in 'ps lax' krijg ik op zo'n moment bijvoorbeeld wel 5 a 6 processen in
'wait' te zien,
maar ik weet nog steeds niet welk proces nu echt verantwoordelijk is voor
het grootste
deel van die 80%.

Nu kan ik wel raden dat als er 5 bash processen op wait staan en een 6e,
'kvm' op
wait staat (ik noem maar even wat) en mijn top-wa staat op 90% het
waarschijnlijk het
kvm process is wat aan mijn CPU vreet. Maar is hier een utility voor, want
het wordt al lastiger om een schuldige CPU-hog aan te wijzen als er een
'kvm' , 'mysqld', 'stfp-
erver', 'jsvc tomcat' en 'smbd' op wait staan...

Op 5 februari 2010 14:56 schreef Daniel von Asmuth <asmuth op bakunin.xs4all.nl