[linux] Re: Problemen met ffmpeg

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Za Feb 27 19:28:46 CET 2010

Cecil Westerhof schreef:
> [...]
> bestand te converteren met iets als:
>     ffmpeg -i input.mov -f avi -vcodec mpeg4 -b 400k -g 150 -bf 2 -acodec libmp3lame -ab 64k output.avi
>
> Bij input krijg ik dan:
>     Stream #0.1(eng): Audio: pcm_u8, 7875 Hz, 1 channels, u8, 63 kb/s
> en bij output krijg ik:
>     Stream #0.1(eng): Audio: libmp3lame, 7875 Hz, 1 channels, s16, 64 kb/s
>
> Dat ziet er allemaal prima uit, maar ik krijg ook:
>     Error while opening encoder for output stream #0.1 - maybe incorrect parameters such as bit_rate, rate, width or height

Je moet (geloof ik) de sampling frequentie zetten.

http://netheadaches.wordpress.com/2007/11/08/error-while-opening-codec-for-output-
stream-01-maybe-incorrect-parameters-such-as-bit_rate-rate-width-or-height/

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=80562

> Wat is hier aan de hand?
>
> Als ik gebruik:
>     ffmpeg -i input.mov -f avi -vcodec mpeg4 -b 400k -g 150 -bf 2 -acodec copy output.avi
>
> Dan gaat het bij mij goed. De kwaliteit is weliswaar wat minder, maar ik
> ga van een 1,6 GB bestand naar een 107 MB bestand. Dus dat is 1/16 van
> het origineel. Het probleem is echter dat ik het ook naar andere mensen
> moet sturen en die werken met Windows. Van één heb ik feedback gehad en
> die hoort wel geluid, maar ziet geen beeld. Heeft iemand enig idee waar
> dit aan zou kunnen liggen?

Er ontbreekt een codec bij meneer (als hij de enige is?)
Laat hem eens met vlc gaan werken ipm dat wat hij nu gebruikt
en er is zoiets als de k-lite media pack ofzo.
> [...]
> verwerking op een Acer Aspire One. De bedoeling is dat het straks al bij
> de opnames wordt verwerkt. Het bestand dat ik nu gebruik is 31 minuten
> lang en heeft op de Aspire meer dan 23 minuten nodig om te worden
> verwerkt. In de toekomst gaan de video's langer worden. Waarschijnlijk
> gaat verwerken van video 1 terwijl video 2 wordt gemaakt wel goed en kan
> video 2 verwerkt worden als video 3 wordt opgenomen. Maar de persoon
> waarvan als laatste een video is gemaakt moet dan na afloop bijna een
> half uur wachten. Zijn er significante verbeteringen mogelijk, of heeft

Geen idee. Misschien, maar video bewerking is erg intensief. Hardware
ertegen aan smijten is een optie. Een minder rekenintensieve omzetting
ook,maar dat zal snel meer ruimte gaan eten. Ik vind dit al best aardig
voor zo'n bakje.

Bij liften hielp het als je dan een spiegel neerzetten waarin men
zichzelf kan bewonderen. Dus een psychologische of organisatorische
aanpak kan wonderen doen.

En in deze is deze lijst misschien tot meer in staat.
http://lists.mplayerhq.hu/pipermail/ffmpeg-user/2009-November/023061.html

Peter