[linux] Re: dual wan router advies gevraagd

Fred Mobach fred op mobach.nl
Za Jul 3 21:22:44 CEST 2010

On Friday 02 July 2010 11:15:03 Paul de Vries wrote:

<<knip adsl en kabel>>

> ik zie niet hoe je iptables zover krijgt dat ie afhankelijk van de
> bron een andere gateway kiest.

Da's simpel, dat heet in de manpage SNAT. Levert geen gerommel op en is
zo direct en simpel als je het zelf kunt bedenken. Eventueel een
scriptje voor de bewaking der lijnen en het aanpassen van SNAT en
gateway en je hebt het wel zo'n beetje.

> toch vind ik dit alles maar gepruts. ik zou liever beide modems naar
> een dual wan router doorsturen, en load balancing (uitgaand) zou dan
> ook leuk zijn.

Als je precies weet wat je doet is er niets tegen dat gedoe en heb je
een minimale tijd de lijnen plat. Maar load balancing vergt iets
extra's van de beide lijnen, vaak -maar niet altijd- bijvoorbeeld
dezelfde provider of een gezamelijk eindpunt.

> vraag: is het beter hiervoor een extern kastje te kopen (zoja welke),
> of kan ik dit beter in software oplossen (huidige router is linux
> onder xen).

Wij doen dit soort spul al jaren op onze buitenste firewall. En zo ook
bij klanten. Nooit slapeloze nachten ofzo van gehad.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : https://fred.mobach.nl