[linux] Re: Juiste Video in Kubuntu: CD wel, PC niet

Do Jun 10 13:44:02 CEST 2010

Aldus schreef paai op Thu, Jun 10, 2010 at 12:46:23PM +0200:

> Na booten van de Kubuntu 10.04 CD is OpenGL actief en werken alle leuke
> video candies zoals de desktop cube. Na installatie vanaf diezelfde CD
> (b)lijkt de video niet herkend te worden, en blijft er een soort default
> 800x600 over.  Met een skelet-xorg.conf is die dan wel weer naar
> 1024x768 te tillen, maar geen openGL en waarschijnlijk daarom ook geen
> eyecandy.
>
> Omdat (K)ubuntu eigenlijk geen xorg.conf meer gebruikt, kan ik ook de
> xorg.cong van de CD niet bekijken of copieeren.
>
> Weet iemand raad?

Ik zou de laatste vraag met 'ja' beantwoorden, maar daarmee bent u niet
geholpen:-] I.t.t. Dhr. Dikkenberg of Van Dijk ken ik Ubuntu niet, maar
het is allemaal op dezelfde X Consortium software gebaseerd.

Stap 1 zou bestaan uit een test run met de live CD, die kennenlijk goed
werkt. Wat u dan kunt doen is de output van de X11 server opvangen in
een tekst bestand (SuSE bewaart die voor mij in /var/log/Xorg.0.log).
Op zijn minst vindt u daarin een aantal bruikbare modelines.

Stap 2 zou dan inderdaad bestaan uit bestuderen van de
/etc/X11/xorg.conf files, maar de kans is groot dat u daar niet zoveel
in ziet. U kunt wel in uw geïnstalleerde systeem uw aanwijzingen in
dat bestand zetten. De volgende ingang zou de X server verzoeken om
de OpenGL module te laden.

Section "Module"
  [.....]
  Load         "glx"
EndSection

Stap 3 is dan kijken naar driver informatie op het live en
geïnstalleerde systeem. Vergelijk de output van 'dmesg', 'lsmod' en
'tail -100 /var/log/messages'.....

Stap 4 is hulp vragen op een Linux forum of Googelen:-] (u hebt niet
vermeld welke hardware u gebruikt, maar) misschien brengt de volgende
link u verder:
http://forum.belgiumdigital.com/f16/ubuntu-nvidia-linux-x86-1-0-8762-pkg1-run-maar-hoe-115284.html

Suc6,

Daniel.

--
		All true information in this message is freely redistributable
		Any lies are strictly protected by copyright