[linux] Re: Met Linux is het WK te volgen

Alexander Volovics a.volovic op upcmail.nl
Wo Jun 16 11:36:36 CEST 2010

On Tue, Jun 15, 2010 at 06:29:43PM +0200, Cecil Westerhof wrote:

> Zelf ben ik er niet zo in geïnteresseerd, maar voor de mensen die het
> wel zijn: het WK is met Linux te volgen. Als ik in Firefox de volgende
> pagina open:
>     http://nos.nl/wk2010/live/indexwmv/quality/hq/
> dan is het WK gewoon te volgen en ook fullscreen werkt. Dat is op zich
> goed nieuws lijkt me. Dit is trouwens wel via de mplayer plugin. Dus als
> die default niet is geïnstalleerd, dan moet dat nog wel worden gedaan.

Uit nieuwsgierigheid (ben zelf ook niet zo erg in voetbal
geinteresseerd) even gekeken naar de genoemde pagina.

Inderdaad als ik met Firefox (onder Fedora 13 uitsluitend met
totem+gstreamer werkend) naar deze pagina ga en omdat er nu geen
wedstrijd is klik op 'Bekijk deze stream in Silverlight' of op
'Bekijk deze stream in lagere kwaliteit' dan probeert Firefox
een window te openen en zie ik de mededeling:

" Temporarily allow
  http://livestreams.omroep.nl/nos/wk2010_ned1_hq?md5=4a13ab8b0f549d1a3f2e622f59  f1bd5f&t=4c189549 (<OBJECT>, application/x-mplayer2)"

Wat is er precies aan de hand.
Heeft de NOS speciaal iets voor Linux in elkaar geknutseld (en waarom
dan voor mplayer gekozen en niet een 'algemeen toegankelijke opzet')?

Voorzover ik er iets van begrijp zou je ook met 'Moonlight' de
Silverlight optie kunnen gebruiken. Of zit het ingewikkelder in elkaar?

Is er nog verschil als je met een 32 bit of een 64 bit Linux werkt?

Alexander