[linux] Re: Met Linux is het WK te volgen (aanvulling)

Alexander Volovics a.volovic op upcmail.nl
Wo Jun 16 15:27:35 CEST 2010

On Wed, Jun 16, 2010 at 02:36:50PM +0200, Peter Vollebregt wrote:

Peter,

Bedankt voor het volgende stukje onderwijs:

> Uitzending gemist gebruikt volgens mij nooit (gevaarlik woord) Flash
> omdat zij om ? redenen een overtuigd Silverlight gebruiker zijn
> geworden. Maar zij streamen na eerdere protesten ook .wmv formaat (en
> zij en andere partijen soms ook Quicktime of zelfs nog realplayer).

> Voor die andere manieren van streamen heb je dus wel een speler zoals
> mplayer en de bijbehorende plugin nodig.

Aha! Geen 'flash' dus maar 'wmv' mbv de totem-plugin onder firefox.
Ik dacht al dat het te gladjes verliep gegeven de nukken van de 64 bit
flash-plugin/firefox combinatie.

> Bij mij werkt moonlight (de "open" versie van Silverlight) wel, maar het
> hakkelt en veroorzaakt dat mijn andere plugins in de war raken dus ik
> heb deze niet geïnstalleerd. En ik hou niet zo van DRM. Zooals de meest
> Linux-gebruikers het niet gebruiken denk ik.

Heb moonlight nooit gebrobeerd (en zal het ook nooit doen).
Ik heb ook een DRM allergie.

> Voor Flash. Je kan natuurlijk gnash gebruiken (en/of steunen - die
> hebben door de crisis minder tijd en geld voor ontwikkelen). Die is goed
> en open en dus te compileren op 64 bit, maar die heeft hetzelfde
> probleem als moonlight - het loopt noodzakelijkerwijs achter en kan geen
> goed gebruik maken van je grafische kaart (nog zo'n probleem dat speelt
> op dit terrein). Wat dat betreft is het te hopen dat v8, ogg (theora) en
> html 5 een grote vlucht gaan nemen.

Ik heb gnash wel geprobeerd. Maar in die weinige situaties waarin
ik het nodig zou hebben (het bekijken van videos als ik online kranten
lees) werkt het niet.
Heb er nooit aan gedacht om gnash te steunen omdat 'multimedia'
nauwelijks aan mij besteed is (ik gebruik de PC niet als radio, TV
of bioscoop. Ben waarschijnlijk te oud :-)).
Hopelijk zet zoiets als html 5 inderdaad door. Theora schijnt toch
niet erg door te breken.

Alexander