[linux] Re: Tweede core weg ???

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jun 23 11:46:11 CEST 2010

On Tue 22 Jun 2010, Daniel von Asmuth wrote:
> [...]

Het kan een BIOS bug zijn, zo werkten beide athlon64/X2 cores op mijn
(al wat oudere) systeem alleen na een powercycle; na een reboot wil
linux maar een core starten en ook geen cool'n'quiet doen; iets met acpi
data wat dan niet goed geinitialiseerd is.  Overigens was dit pas na een
bepaalde linux kernel versie.

> De clou is niet dat dit bericht onder Windows XP is getypt, maar dat
> ik de tweede core in het BIOS heb uitgeschakeld om stroom te besparen.

Waarom heb je dan niet ook de frequentie van de ene core teruggebracht?
Of was op het moment van je cat /proc/cpuinfo je systeem heel druk?
Dat levert volgens mij meer op dan een core in de BIOS deactiveren (is
die dan echt inactief, of wordt ie gewoon niet zichtbaar voor het OS?).

Trouwens, een systeem met een core i5 660 gebruikt in idle een heel stuk
minder dan een core 2 duo 6600, heb ik gemerkt. Mijn power meter gaf 80W
aan voor de core 2 duo met 2 320GB disken en 2GB RAM, en 45W voor de i5
met 2 1TB disken en 8GB RAM. Beiden hebben een Intel moederbord. Leuk is
dat de i5 een ingebouwde "videokaart" heeft, perfekt voor een servertje.
Op een i5 maakt het trouwens nagenoeg niet uit wat de cpu frequentie is,
de idle state werkt al uiterst stroom besparend.

Heb het niet onder 100% load gemeten; dat komt toch nauwelijks voor in
de situatie waar deze servers zich verkeren.

Paul