[linux] Re: Hoe script te maken om creatiemoment van bestand te converteren naar bestandsnaam.

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Zo Jun 27 22:56:40 CEST 2010

On Sun, June 27, 2010 21:18, Julien Michielsen wrote:
> Mijn vragen:
> 1-  Wanneer ik de hele sd-kaart (met de diverse subdirs) naar _een_
> bestem-
> mingsdirectory heb gekopieerd, hoe loop ik dan met For door de directory
> heen
> om voor elk bestand een stat-commando uit te voeren (kan FOR maar niet
> begrepen krijgen ;-( )
> 2- Hoe oogst ik datum en tijd uit stat om daaruit een bestandsnaam als
> f_0912260938.jpg samen te stellen.

Onderstaand gaat niet zozeer op je vragen in, maar kan misschien helpen.
Dit is iets wat ik een keer op de lpi wiki heb gezet als een voorbeeld.

Mijn vriendin heeft een camera en die heeft de vervelende eigenschap om de
foto's in verschillende mapjes te zetten en af en toe dezelfde
bestandsnaam aan die foto's te geven. Op deze manier zijn bestandsnamen
niet altijd uniek als je deze foto's wilt samenvoegen, omdat het van 1
event is bijvoorbeeld. Een mooi voorbeeld om dan find te kunnen gebruiken
is als volgt:

find . -name 'hpid*.jpg' -exec exiv2 -r %Y%m%d_%H%M%S {} \;

Je moet dan wel de exiv2 (EXIF/IPTC metadata manipulation) tool
geinstalleerd hebben.

--
Rutger van Sleen              | Algemeen bestuurslid NLLGG
http://www.djslash.org/       | http://www.nllgg.nl/

DjSlash @ irc.drlnet.com      | Projectleider Software Freedom Day 2010
http://drlnet.com/handleiding | http://softwarefreedomday.net