[linux] Automatische proxy settings zoals proxy.pac voor SSH in de .ssh/config

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Ma Jun 28 02:00:51 CEST 2010

Hi,
Ik heb de volgende setup. Ik maak gebruik van verschillende wireless lan
verbindingen. Op het ene netwerk
moet ik gebruik maken van een proxy, op het andere heb ik een directe
internetverbinding.

Ik heb het ondertussen al voor elkaar gekregen dat mijn browser kijkt welke
verbinding actief is en al naar gelang
daarnaan de proxy instellingen aanpast. Dit door middel van een proxy.pac
scriptje, en de settingin mijn browser:

Automatic Proxy Configuration URL: file:///etc/proxy.pac

---/etc/proxy.pac---
function FindProxyForURL(url, host){
// If www.google.com is resolvable, then we are a non-proxy network

        // This is a work-around because myIpAddress() always returns
127.0.0.1 in a unix enviroment
        // If google can be resolved i am on a direct-network, if it can't i
need a proxy

        //  "null" || null , because different browser handle the dnsResolve
return value sometimes as string
        //  sometimes as null-value

var google = dnsResolve("www.google.com");
 if(google == "null" || google == null){
return "PROXY proxy.lan:8080";
 }
else{
 return "DIRECT";
 }
}
---

Nu maak ik ook gebruik van SSHFS om een disc op een remote computer te
mounten. Als er dus een proxy
nodig is maak ik in .ssh/config gebruik van de optie:

ProxyCommand  corkscrew proxy.lan 8080 %h %p

Als ik nu via het andere WLAN werk, en er geen proxy (nodig) is moet ik de
bovenstaande regel uit commenten.

Is er ook een soortgelijke oplossing voor SSH zoals ik boven heb gegeven
(het proxy.pac verhaal in de browser),
zodat SSH automatisch weet of er een proxy is en dus ProxyCommand nodig
is???

mvg,

Robin