[linux] Re: Automatische proxy settings zoals proxy.pac voor SSH in de .ssh/config

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Ma Jun 28 04:12:55 CEST 2010

On 06/28/10 02:00, Robin van Leeuwen wrote:
> Ik heb de volgende setup. Ik maak gebruik van verschillende wireless lan
> verbindingen. Op het ene netwerk
> moet ik gebruik maken van een proxy, op het andere heb ik een directe
> internetverbinding.
>
> Ik heb het ondertussen al voor elkaar gekregen dat mijn browser kijkt welke
> verbinding actief is en al naar gelang
> daarnaan de proxy instellingen aanpast. Dit door middel van een proxy.pac
> scriptje, en de settingin mijn browser:
>
> Automatic Proxy Configuration URL: file:///etc/proxy.pac
[snip]

> Nu maak ik ook gebruik van SSHFS om een disc op een remote computer te
> mounten. Als er dus een proxy
> nodig is maak ik in .ssh/config gebruik van de optie:

> ProxyCommand  corkscrew proxy.lan 8080 %h %p
>
> Als ik nu via het andere WLAN werk, en er geen proxy (nodig) is moet ik de
> bovenstaande regel uit commenten.
>
> Is er ook een soortgelijke oplossing voor SSH zoals ik boven heb gegeven
> (het proxy.pac verhaal in de browser),
> zodat SSH automatisch weet of er een proxy is en dus ProxyCommand nodig
> is???

Ik zie dat je /etc/proxy.pac als pad gebruikt, dus ik vermoed dat je ook
root bent op die machine. Ik zou daarom een andere aanpak overwegen,
namelijk gebruik te maken van een script die tijdens de configuratie van
je netwerk de juiste config voor ssh neer zet. Op Debian systemen heb je
de directory /etc/network/if-up.d, op Red Hat is er ook zo'n directory
binnen /etc/sysconfig/network-scripts. Ik gok dat andere distributies
ook wel zoiets hebben. Zet daar nu een script neer die de juiste versie
van /etc/ssh/ssh_config of ~/.ssh/config neer zet, afhankelijk van hoe
het netwerk er op dat moment uit ziet.