[linux] Re: dm raid5: 4 naar 3 drives

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Nov 18 11:39:20 CET 2010

On Thu 18 Nov 2010, Micha Kersloot wrote:

> Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met het toevoegen van schijven. Als je toevallig lvm hebt draaien kun je ook overwegen om 'gewoon' een nieuwe raid te maken en de data met behulp van lvm te verplaatsen. Dat werkt in ieder geval in de praktijk.

Da's een aanpak die ik nog niet bedacht had :)

Ik zou zelf (indien mogelijk) de nieuwe disken erbij aansluiten,
partitioneren en raiden zoals je wilt, en dan de data overkopieren (en
zorgen dat de boot loader geinstalleerd is, enzovoorts).
Daarna moet je wel rebooten om over te schakelen. Mocht er wat mis gaan
dan heb je tenminste nog je originele data op de oude disken.
Indien het nu met 4 vol zit, dan tijdelijk een andere pc inschakelen.

Overigens zou ik gezien de huidige prijzen van disken geen 3 x 1TB
doen, maar 2 x 2TB. Dan hou je netto net zoveel over, met minder
stroomverbruik.

Paul