[linux] Re: onwillige grub bij installatie

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Okt 13 23:50:18 CEST 2010

Op 13-10-10 19:49, michkloo schreef:
> Ik wil graag een installatie starten vanaf een iso-image
> op een disk-partitie.
> Googelend leerde ik dat de volgende regels zouden moeten werken:
>
> title Installatie vanaf iso-partitie
> root(hd2,1)
> chainloader +1

Moderne linux kernels maken van alles sata (dus sd* zoals in jouw geval)
Grub 2 begint alleen bij 0 te tellen, dus sda  = schijf 0, en de 3e
partitie krijgt nr 2"
In jou geval is sda3 dus (hd0,2), en sdb3 is (hd1,2)

Dit hangt trouwens ook nog af van wat in de mapping file staat:
/etc/grub/device.map

Verder vraag ik me af hoe je kan booten van een .iso op deze manier,
want die is volgens mij alleen leesbaar als je die file eerst als een
loop device mount. Maar misschien is linux zo slim?

verder moet er dan in die partitie weer een grub (bootloader) staan,
want anders kan je chainloader niet gebruiken maar moet je rechstreeks
de kernel aanroepen als in een normaal geval.

Zelf heb ik een dergelijke iso gewoon op een usb stick gezet met het dd
commando en daarvan geboot. Werkt ook natuurlijk.

> Het booten eindigt met foutmelding 22 (error 22: no such partition)
> wanneer ik de rootpartitie aangeef zoals hierboven.
(hd2,1) bestaat ook niet want dat is een ide schijf die je alleen met
een distro van meer dan 2 jaar geleden nog tegen zal komen. En dan
verwacht ik nog alleen een hd0 ....

Peter