[linux] IPv6 en radvd op een vreemd netwerk...

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Zo Okt 31 21:27:00 CET 2010

Ik ben een beetje aan het spelen thuis met IPv6...
ik heb een IPv6 adres en een subnet aangevraagd bij hurricane electric
en heb dit thuis opgezet.

Mijn vaste computer heb ik ingesteld als ipv6 router, en hierop draait
radvd die mijn
laptopje voorziet van de prefix en vervolgens autoconfigd mijn
laptopje zijn ipv6 adres.

So far so good, alles werkt naar behoren. Zodra mijn laptop zijn ipv6
toegewezen heeft
kan ik het ipv6-internet op (bv ipv6.google.com) en is mijn laptop van
buitenaf benaderbaar
met zijn ipv6 adres.

Maar nu zat ik te denken. Dit alles ging geheel automatisch nadat ik
op mijn vaste computer
radvd ging draaien met de subnet prefix gegevens. Wat nu als ik een
radvd daemon draai op
mijn laptop (en de bijbehorende ipv6 tunnel naar mijn tunnelbroker) en
ik deze bijvoorbeeld
op bij een vriend in het netwerk plug?

voorziet deze dan het hele netwerk van de betreffende ineens van ipv6
adressen? Althans alle
Linux clients die zichzelf dan autoconfiggen ...

En zijn dus ineens alle computers waarop geen firewall draait volledig
toegankelijk vanaf buiten?