[linux] Re: LPI examen

Marcel Nijenhof marceln op xs4all.nl
Zo Apr 17 23:08:59 CEST 2011

On Sat, 2011-04-16 at 12:37 +0200, Robin van Leeuwen wrote:

> Ik ben bezig om te kijken hoe ik het beste het LPI certificaat kan behalen.
> Momenteel heb ik twee boeken, te weten Oreilly's LPI certification in
> a nutshell (LPI 1 en 2),
> en LPI exam cram 2 (LPI 1).

Van het Oreilly boek is een nieuwe versie verschenen.
Dit boek is van 2010:
	http://oreilly.com/catalog/9780596804886

Helaas bevat versie 3 alleen de stof voor lpi 1.

Daarnaast is inderdaad nog het boek van Sander van Vugt. Dit is bij de
laatste zelfstudie gebruikt. Het voordeel van dit boek is dat het in het
Nederlands is. Tijdens de zelfstudie zijn er nog al wat opmerkingen over
dit boek genoteerd:
	http://lpi.nllgg.nl/doku.php/lpi/foutenboek

Ik weet in ieder geval van een deelnemer die het oreilly boek er naast
gekocht heeft omdat de deelnemer niet tevreden was over de kwaliteit van
het boek van Sander.

> Nu merk ik dat deze boeken hier en daar al best oud zijn ( modems met
> ppp connectie , niets over SATA etc).

De examen eisen zijn in 2009 veranderd.
Oudere boeken bevatten niet de volledige stof.

> Volstaan deze boeken nog om een examen te doen in 2011, of zijn er
> inmiddels boeken die wat meer up to date zijn?

Als je zeker wilt zijn dat alle stof er in staat moet je een nieuwer
boek gebruiken.

> Het idee was om thuis met behulp van de boeken mezelf voor te bereiden
> op de examens. In eerste instantie LPI 1 , vervolgens eventueel LPI 2.
> Hebben jullie nog tips om dit misschien beter te doen?

Als je dit combineert met veel ervaring moet het redelijk te doen zijn.

Verder staat er nog wat materiaal van de zelfstudie begeleiding van de
nllgg. Zie daarvoor:
  http://lpi.nllgg.nl/doku.php

> Is er verschil tussen examinering, volstaat iedere plek waar ze de
> examens afnemen en kan ik gewoon in de regio Amsterdam een bedrijf
> kiezen die dat doet of bijvoorbeeld bij de Linux Expo (ik zag dat
> toen ik daar een keer was ook examens werden afgenomen, maar ik kan
> mij bijvoorbeeld indenken dat het daar wat 'chaotischer' verloopt ,
> drukker is etc.).

Er zijn twee methode om examens te doen.

1) Doe examen bij een examen bij een instantie die aangesloten is bij
   Pearson/Vue of Prometric instituut.
   - Je krijgt een computer based examen en jij krijgt gelijk na de
     test de uitslag mee.
   - Je kunt op veel locaties en tijdstippen terecht.
   - Je betaald ongeveer € 150,- per examen (2 examens 101/102 nodig
     voor lpi 1).

2) Doe het examen op een opensource event.
   - Examens worden op papier afgenomen door vrijwilligers.
   - De uitslag komt pas na 2 tot 4 weken.
   - Alleen mogelijk op events.
   - De kosten zijn € 80,- per examen (€ 100,- voor lpi 301).

--
marceln