[linux] Re: Zoek configuratiefout die tot gebrekkige internettoegang leidt

Zo Aug 28 12:08:36 CEST 2011

Aldus schreef Julien Michielsen op Sun, Aug 28, 2011 at 07:55:38AM +0200:
> Het gebeurt me regelmatig (vaak ;-( ) dat mijn systeem het netwerk
> niet "ziet".  Wanneer dat het geval is, voer ik met een alias een commando

De omschrijving van het probleem is erg onduidelijk. In zo'n geval kijk
ik meestal of er in mijn PC of laptop een ethernetkabel is gestoken en
of de LEDjes van de netwerkkaart branden c.q. knipperen.

In veel gevallen bestaat de oplossing uit het verbinden via de kabel met
een switch of hub en wordt Linux daarna via DHCP korrekt geconfigureerd.
Als u de DHCP server hebt gecheckt (of de statische netwerkconfiguratie
van uw Linux-doosje), dan herkent de kernel wellicht de netwerkkaart niet
goed.

> uit om toegang te krijgen:
> alias rota='sudo /sbin/route add default gw 192.168.2.1'
>
> Dit werkt wel goed, maar ik vind het een flut-oplossing.  Ik heb hier
> nooit eerder last van gehad, en heb nooit gehoord dat iemand zoiets
> moet doen.  Iemand een hint waar te zoeken?

Begin te zoeken in /var/log/messages en dergelijke.
Het 'ethtool' commando kan nuttig zijn, evenals 'tcpdump'.
Als u er niet uitkomt, schakel dan 'iptables' tijdelijk uit.

Suc6,

Daniel.

--

		People who bought this story also bought....