[linux] Re: Zoek configuratiefout die tot gebrekkige internettoegang leidt

Fred Mobach fred op mobach.nl
Zo Aug 28 10:39:53 CEST 2011

On Sunday 28 August 2011 07:55:38 Julien Michielsen wrote:
> Het gebeurt me regelmatig (vaak ;-( ) dat mijn systeem het netwerk
> niet "ziet".  Wanneer dat het geval is, voer ik met een alias een
> commando uit om toegang te krijgen:
> alias rota='sudo /sbin/route add default gw 192.168.2.1'
>
> Dit werkt wel goed, maar ik vind het een flut-oplossing.  Ik heb hier
> nooit eerder last van gehad, en heb nooit gehoord dat iemand zoiets
> moet doen.  Iemand een hint waar te zoeken?

In aanvulling op Joops opmerkingen zou ik willen vragen of dat systeem
z'n netwerkconfiguratiegegevens via DHCP krijgt aangeleverd: in dat
geval zou je de DHCP service kunnen controleren op het leveren van de
default gateway voor de gebruikers van de DHCP service.

Zonder default gateway kan vrijwel geen systeem netjes in een netwerk
functioneren omdat de ethernet pakketjes niet gevuld kunnen worden met
het benodigde MAC adres van de next hop.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl