[linux] Re: Zoek configuratiefout die tot gebrekkige internettoegang leidt

Di Aug 30 15:43:24 CEST 2011

On 08/28/11 09:39, joop g wrote:

> Het hangt een beetje van je distro af, in welk directory hij staat, maar zoek
> eens in rc.inet1 en rc.inet1.conf (bij mij in /etc/rc.d/ )
> Daar zou je een add default moeten vinden met een GATEWAY die in rc.inet1.conf
> gedefinieerd wordt.
>
> Verder kun je mss ook kijken in het syslog (/var/log/syslog) en met dmesg naar
> foutmeldingen van route?

Ik draai SuSE 11.4, en een zoektocht in /etc met argument 192 bracht mij
eerst naar /etc/sysconfig/network/ifcfg.template.  Daarin staan de volgende
regels:
# If using a static configuration you have to set an IP address and a
netmask
# or prefix length. The following examples are equivalent:
# 1) IPADDR=192.168.1.1
#    NETMASK=255.255.255.0
# 2) IPADDR=192.168.1.1
#    PREFIXLEN=24              # NETMASK will be ignored
# 3) IPADDR=192.168.1.1/24     # NETMASK and PREFIXLEN will be ignored
#
# For multiple addresses use this variable multiple times and extend
them with
# different suffixes. For example IPADDR_1=, IPADDR_2=. See section
'Multiple
# addresses' in manpage ifcfg).
#
IPADDR=

De IP-adressen uit dit template komen overeen met het route commando dat
ik hierboven beschreef, maar komt niet overeen met mijn eigen IP-adres, dat
op 80.101.53.239 staat.  Tot nog toe heb ik mijn eigen adres nooit gebruikt,
en 192.168.2.1 benut.  Maar dat laatste blijkt ook niet goed te werken. Ook
op de SuSE-site heb ik nog geen aanwijzingen gevonden hoe ik mijn netwerk
kan/moet configureren. Maar dat laatste zal wel aan mij liggen ...
Misschien kan iemand mij een configuratievoorbeeld geven voor een
één-persoons
netwerk dat met een vast ip-adres (adsl) aan het net hangt?
Dank
Julien

--
Julien Michielsen