[linux] Re: usb-midi

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Dec 7 12:34:23 CET 2011

On Wed 07 Dec 2011, dick kampman wrote:

> Keer ik dus weer terug naar een eerdere vraag: "Kan ik op de klassieke
> Unix C-manier usb-devices openen() en readwriten()?". Of is dit geen
> goede benadering van het probleem? Wat schijn ik niet te kunnen snappen?

Er zijn zoveel verschillende USB devices, dus je vraag is veel te
algemeen. Bv. een USB harddisk kun je wel openen en schrijven en lezen.
Maar bij b.v. een muis krijg je een event device, die voorgekookte byte
sequences stuurt (de kernel doet dus een vertaalslag).

Je moet dus specifiek kijken naar jouw situatie, en dat zijn dus MIDI
devices onder linux. Of die via USB aangesloten zijn of via een andere
stekker zou niet uit mogen maken, de kernel vertaalt dat naar een
generieke MIDI interface (tenminste, dat zou ik verwachten). 1e hit in
google toen ik zocht op "linux midi programming" was
https://ccrma.stanford.edu/~craig/articles/linuxmidi/ wat er
veelbelovend uit ziet.

Paul