[linux] Re: Hoe een wireless modem herkend te krijgen

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Jan 9 00:31:49 CET 2011

On Sat, Jan 08, 2011 at 07:27:29PM +0100, Julien Michielsen wrote:
> Kort geleden heb ik een Medion motebook (de Akoya E1315, met daarin
> een Realtek RTL8191SE en ook een HUAWEI Mobile) gekocht, en onder
> Windows maakt die probleemloos contact met onze router (Een Fon 7170).
> Echter, wanneer ik onder SuSE 11.3 een hardware listing maak staat
> de draadloze 8191 er niet onder, al zit die wel aan boord. Is er
> een truc om de modem zichtbaar te krijgen onder linux?  Anders heeft
> het ook weinig zin de driver voor die modem te installeren.
> Bij voorbaat dank
> Julien

Waar kijk je naar als je stelt dat de rtl8191 niet ondersteund is?

Een "lspci -n" zou een pci-id paar moeten opleveren als 10ec:8171
http://www.wireless-driver.com/realtek-rtl8191se-rtl8192se-wireless-drivers-utility/
Ik kan dat paar niet vinden in ./include/linux/pci_ids.h van redelijk
recente kernelsources, dus verwacht ik dat lspci geen beter leesbaar
resultaat oplevert.

Onder mint en ubuntu zou deze netwerkkaart ondersteund zijn:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=43055
Anders zou een ndiswrapper uitkomst moeten bieden.

NB de kaart is werkend gemeld in 2009. De drivers zitten voor zover ik weet
niet standaard in de kernel, dus zelf zou ik gokken op ndiswrapper.
Of nog liever, ik zou graag kiezen voor een alternatieve kaart met
ondersteuning. (Mijn ervaring met realtek wifi is niet erg goed.)

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver