[linux] Re: basic info docs gezocht

Zo Jan 9 14:21:41 CET 2011

Aldus schreef Harry op Sun, Jan 09, 2011 at 12:16:08PM -0000:

> Beetje beginners vraag, maar ik slaag er maar niet in om mijn win7 box aan Fedora13 te
> plakken. Ik wil graag in F13 een w7 share kunnen mounten, en andersom in W7 een Fedora
> mount met 'net use' kunnen 'mounten'.
>
> Ik zoek een goed document waarin nu eens helder staat uitgelegd hoe dit werkt, in theorie en
> praktijk. Ik heb genoeg van al die detail oplossingen(settingkje dit, tooltje daar)  die niet
> uitleggen hoe het precies werkt en wat er gebeurt en meestal toch niet werken. Ik kom zo
> niet verder. Beetje leesvoer en theorie mag best.
>
> Kan iemand mij verwijzen?

Ik zou het boek 'Using Samba' van G. Carter, J. Ts & R. Eckstein,
uitgeverij O'Reilly, 3e ed., 2007 adviseren. Als u geïnteresseerd
bent in de theorie, dan heeft de firma Microsoft (op last van
Europees Hooggerechtshof) een gedetailleerde beschrijving van de
NetBIOS protocollen on-line gepubliceerd (voor de basisbeginselen
is het boek 'Computernetwerken' van Prof. Tanenbaum een aanrader).

Met Fedora 13 loopt u alweer een versie achter op de huidige, maar u
zou allicht de laatste Samba vanaf de sources kunnen installeren.
Windows 7 is momenteel de laaste versie uit Redmond. Het is mogelijk
dat bijv. Windows XP vlekkenloos met uw Fedora Linux samenwerkt, maar
de nieuwste versie niet.

In de praktijk is de mailinglijst er voor de detailproblemen. Samba
kan wel eens lastig zijn. Als u Fedora gebruikt, dan is enige kennis
van SELinux (als dat actief is) aangeraden. Als u Windows 7 gebruikt,
dan is ook enige kennis nodig van bijv. firewalls en UAC).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....