[linux] Hoe krijg ik mijn monochrome laserprinter op gang vanaf de Linuxpartitie?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Jan 13 18:17:00 CET 2011

Beste allemaal

Een net gekochte nieuwe monochrome laserprinter probeer ik vanaf de
linuxpartitie (Kubuntu 10.10) aan de gang te krijgen. Het gaat om een
Samsung ML-1660. Als ik de Linuxdriver van Samsung installeer, krijg
ik een foutmelding die suggereert dat ik een programmaatje moet
installeren met de volgende naam: "ppmtospl2". Tussen de bestanden die
ik van Samsung heb doorgekregen, staat inderdaad een uitvoerbaar
(executable) bestand met die naam. Ik probeer deze te installeren via
een paar links-kliks - maar er gebeurt niks. Ik krijg nog geen pagina
geprint  en dezelfde foutmelding blijft komen.
Vanaf de Windows7-partitie lukt het printen overigens wel - het gaat
dus echt om een softwareprobleem. Op het internet heb ik pagina's
zoals deze gevonden aan de hand van het trefwoord "ppmtospl2" (zonder
aanhalingstekens):
Maar ik kan er geen wijs uit.
Graag één of meer antwoorden op de vraag hoe ik de printer in kwestie
vanaf Linux op gang krijg.
Tot zover, groet en dank,

Bas Roufs.