[linux] Re: Hoe krijg ik mijn monochrome laserprinter op gang

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Jan 13 23:56:54 CET 2011

Beste allemaal,
Nog even n.a.v. het staartje van mijn vorige bericht:

> Heb het bestand als "root"  gekopieerd naar /usr/bin en daarna
> dezelfde terminal test uitgevoerd:
>
> bas op Viaconsensus2:~$ which ppmtospl2
> /usr/bin/ppmtospl2
> bas op Viaconsensus2:~$

Ben gegaan naar K-Menu > System Settings > Hardware > Printer
configuration > local printers > ML-1660_Series
Voordat ik ppmtospl2 had gekopieerd naar /usr/bin, stond bij de
"printer status" niet alleen "idle" gemeld; ook werd toen het
ontbreken gemeld van de filter ppmtospl2.
Nu wordt bij de "status printer" slechts "idle" gemeld - dus gereed om
printopdrachten te ontvangen. Maar als ik een testpagina probeer af te
drukken, krijg ik een andere foutmelding op een andere plek:
"cups-missing-filter".

Heb het volgende artikel hierover gevonden op Ubuntu Forums:

N.a.v. dit verhaal het volgende commando uitgeprobeerd:

bas op Viaconsensus2:~$ sudo aa-complain cupsd
[sudo] password for bas:
Setting /etc/apparmor.d/usr.sbin.cupsd to complain mode.
bas op Viaconsensus2:~$

Heb vervolgens paar keer zowel laptop als printer opnieuw gestart.
Eerst kreeg ik de foutmelding dat het volgende bestand ontbrak:
"usr/lib/cups/filter/ppmtospl2".
Heb daarom ALS ROOT  ppmtospl2 gekopieerd naar usr/lib/cups/filter/ppmtospl2.
Desalniettemin blijf ik nu steken in de volgende foutmelding:
"Printer state: idle - Filter "usr/lib/cups/filter/ppmtospl2" for
Printer "ML-1660_Series" not owned by root.

Nu ben ik even uitgek*kt....wie kan mij verder op weg helpen...?
Groet, dank,

Bas.