[linux] Re: Hoe krijg ik mijn monochrome laserprinter op gang vanaf de Linuxpartitie?

Vr Jan 14 14:44:47 CET 2011

Aldus schreef paai op Thu, Jan 13, 2011 at 06:38:39PM +0100:
> On 01/13/2011 06:17 PM, Bas Roufs wrote:

Met Grote-Google-Broer kwam ik bij:
http://www.samsung.com/au/consumer/print-solutions/print-multifunctions-copiers/mono-laser-printer/ML-1660/XSA/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=specification

Er staat nix over een standaard parallelle of seriële printerpoort,
of Ethernet, alleen dat USB. Geschikt voor slechts 5000 vellen per maand,
lage resolutie, lage snelheid, weinig geheugen, slome processor,
kleine papiercassette. Wordt geleverd met een half-lege cartridge.

Ondersteunt geen gangbare talen als Adobe Postscript of HP PCL, alleen
'Samsung Printer Language', maar de fabrikant zou Linux ondersteunen.

Verder zoeken:

Ja, dat SPL is verwant met Microsoft GDI, maar er staat ook een link
naar een closed-source Linux driver van Samsung.

En de volgende link brengt ons bij een Open Source driver:
http://splix.sourceforge.net/

Daar staat dat er ook gewoon een Ghostscript driver zou moeten bestaan
voor deze taal.

> Heb je dat programma al in een pipe geprobeerd?
> bv:
>
> ppmtospl2 < bestand > lpr
> of
> cat bestand | ppmtospl2 | lpr

Oeps: het moet toch echt de tweede vorm zijn, want de eerste probeert de
uitvoer van het programma naar een bestand genaamd 'lpr' te schrijven.

Uit bovenstaande concluderen we dat het apparaat geen gewone printer is,
zodat
	unix2dos </etc/issue >/dev/lp0
niet zal werken.

We gokken maar dat 'ppmtospl2' input in het portable-pixmap formaat
verwacht en suggereren om het pakket 'ppm tools' te installeren.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....