[linux] Re: Waarom loopt homedir vol, en hoe voorkom ik dat?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Zo Jan 16 13:28:51 CET 2011

On 01/16/11 12:57, Julien Michielsen wrote:
> Een helaas typische en vaak voorkomende toestand van mijn home-
> directory:
> de toestand kort na booten van de machine:
> julien op michkloo:~>  df .
> Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
> /dev/sdb5             11859484   1702196   9554856  16% /home
> ofwel: net nadat ik ben opgestart geef ik een df ., en blijkt slechts
> 16 % te zijn gebruikt.
>
> Echter, enige tijd later krijg ik een waarschuwing dat ik weinig ruimte
> meer heb, en geeft het zelfde commando
> df .
> [...]

Kan meerdere oorzaken hebben. Om dit uit te zoeken maak ik vaak gebruik
van de volgende commando's:

Vind de grootste directories:
du -xm /home | sort -rn | head

Vind de grootste files:
find /home -xdev -size +1024k -ls
(waarbij 1M dus als 'groot' gezien wordt)

Vind open deleted files:
lsof +L1
(deze files zijn niet te zien met ls e.d., maar tellen wel mee met df)