[linux] Waarom loopt homedir vol, en hoe voorkom ik dat?

Zo Jan 16 12:57:11 CET 2011

Een helaas typische en vaak voorkomende toestand van mijn home-
directory:
de toestand kort na booten van de machine:
julien op michkloo:~> df .
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/sdb5             11859484   1702196   9554856  16% /home
ofwel: net nadat ik ben opgestart geef ik een df ., en blijkt slechts
16 % te zijn gebruikt.

Echter, enige tijd later krijg ik een waarschuwing dat ik weinig ruimte
meer heb, en geeft het zelfde commando
df .
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/sdb5             11859484  11257136         0 100% /home

Ik verdenk beagle en indexing ervan dat zij de ruimte opslokken.
Maar ik weet niet wat ze doen, en waarom. Iemand een hint?
--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl