[linux] Re: onwillige netwerkverbinding (suse 11.4)

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Di Jul 26 12:58:21 CEST 2011

On 07/26/2011 12:35 PM, michkloo wrote:
> Sinds ik gisteravond probeerde op te starten heb ik geen internet-
> verbinding met mijn linux-machine. Met de netwerkverbinding is niets
> mis, want dit bericht is verstuurd vanaf de zelfde machine (alleen
> door de X-patient (Win-XP))
> Wanneer ik een ping uitvoer naar een van de nameservers van xs4all
> (ping 194.109.6.66) dan geeft dat een melding als "network
> unreachable".

Ik lig ook regelmatig overhoop met netwerken, maar uit je
probleembeschrijving maak ik het volgende op (en laten beter geschoolden
dit becommentarieeren):

1. Er is een ip-nummer in ifconfig, dus op zich is het netwerk op je
machine in orde.

2. Je pingt op ip-nummer, dus het is geen nameserver probleem (dat moet
je oplossen in /etc/resolv.conf).

3. dan ligt het waarschijnlijk aan de gateway: zie je als laatste regel
van 'route' iets als
default         192.168.2.1     0.0.0.0         UG    100    0        0 eth

Zo nee, geef dan het commando

sudo route add default gw 192.168.2.1

Als het dan nog niet werkt moeten er grotere geesten dan ik aan te pas
komen.
Als het dan wel wekt is de vraag waarom de gateway niet fatsoenlijk
wordt ingesteld door de dhcp. Opnieuw heb je dan grotere geesten dan ik
nodig - of een vast IP-nummer voor je Linuxbak instellen.

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693