[linux] Re: onwillige netwerkverbinding (suse 11.4)

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Di Jul 26 14:16:32 CEST 2011

On 07/26/2011 12:54 PM, michkloo wrote:
> Vanuit mijn fritzbox heb ik een netwerk-kabel naar mijn werkkamer,
> en hier gaat die kabel in een "netbox" (ken daar geen betere term
> voor: een spitser die me toelaat vier computers met het net te
> verbinden). En die genereert de betreffende IP-adressen.
> zo zit het ......

Het is handig om de namen voor die dingen te weten. Die 'netbox' waar je
het over hebt wordt 'router' genoemd, en als die de IP adressen voor je
genereert gaat dat met een stukje software in de router dat'dhcp' heet.
Jouw PC heeft dan iets draaien dat dhcp-client heet, en dat vraagt om
een vrij IP nummer op de server en regelt voor het gemak dan ook de
juiste nameserver (die krijgt hij van je fritzbox en die komt in
/etc/resolv.conf terecht) en het gateway nummer.

Naar mijn ervaring gaat dat wel eens mis, daarom heb ik bij voorkeur een
vast IP-nummer, dat ik met het nummer van de gateway, het mask enzo
neerzet in /etc/network/interfaces en de nameserver in /etc/resolv.conf.

Paai (die ook regelmatig geholpen moet worden als het weer eens mis gaat...)

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693