[linux] Re: Opensource ERP software

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Jun 16 12:23:39 CEST 2011

Micha,

OpenERP (kan ook hosted): http://www.openerp.com/[1]
Het bedrijf heeft een Belgische kern en timmert aan de weg. Zijn de nodige
extensies voor. Er zijn wat kleinere bedrijfjes in Nederland mee aan de slag
(heb het zelf ook wel eens overwogen om op te pakken omdat ERP mijn
vakgebiedis maar dan met Oracle). Is met name in België en Frankrijk groter
dan hier. Er is een Nederlandse community:
http://www.open20.nl/elgg/pg/groups/2730/openerp-nederland/[2]

Openbravo ERP (http://www.openbravo.com/[3]) Is voorzover ik weet ook een
goede. Heb wel eens een vergelijkende review gezien. Er zijn bedrijven die
dit in Nederland supporten.

Voorheen werd Compiere (http://www.compiere.com[4]) altijd genoemd, maar
daarzie ik nu minder van. Is zo'n beetje het eerste OS ERP pakket.

Er zullen er meer zijn, maar de vraag is altijd hoe open open is, hoe goed
deonderliggende techniek (qua flexibiliteit en schaalbaarheid en
performance), hoeveel implementaties en hoe actief de community (extensies
enonbetaalde en betaalde support).

Van OpenERP weet ik dat er net een nieuwe versie uit is en dat een actieve
community, maar er was wat rumoer omdat de tools om te upgraden niet meer
open waren. Dat ik dit weet wil niets zeggen over de anderen, maar het is
eenvoorzetje. Volgens mij is OpenBravo java gebaseerd en OpenERP gebaseerd
opPython. Van mijn eigen korte studie van OpenERP weet ik dat ik erg
verbaasdwas dat ik een user zomaar kon verwijderen (inclusief historie wat
qua governance niet zo best is) en dat het niet mogelijk was om alles veilig
te benaderen. Niet dat Oracle dat soort zaken altijd goed deed/doet
overigens. Maar vanuit die optiek zijn het erg andere pakketten.

Hier is een vergelijkende studie, al zijn alle pakketten onderdehand versies
verder:
http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf/1d345136c12b9a52c1256608004f0519/49e95ac7c
ÿff947fdc12575d6004fe918!OpenDocument[5]

Peter Vollebregt

Op 16-06-11 11:22, Micha Kersloot schreef: Hallo, weet er iemand misschien
een opensource ERP pakket? Met vriendelijke groet, Micha Kersloot Altijd en
overal bij je belangrijkste gegevens?
http://www.exchange-alternatief.com/[6]KovoKs B.V. is ingeschreven onder KvK
nummer: 11033334
--
_ _ _ _ ____ ____ | Peter Vollebregt | \ | | | | | / ___|/ ___| | Secretaris
| \| | | | | | | _| | _ | | |\ | |___| |__| |_| | |_| | | w:
http://www.nllgg.nl[7] |_| \_|_____|_____\____|\____| | i: #nllgg (OFTC)
Nederlandse Linux Gebruikers Groep | e: peter.vollebregt op nllgg.nl[8]

--- Links ---
   1 http://www.openerp.com/
   2 http://www.open20.nl/elgg/pg/groups/2730/openerp-nederland/
   3 http://www.openbravo.com/