[linux] Re: gui-authorisatie probleem

Di Jun 21 09:57:43 CEST 2011

Aldus schreef Hans Paijmans op Thu, Jun 16, 2011 at 11:39:27AM +0200:
> vreemd probleem in Natty Kubuntu. Op de commandline kan ik gewoon 'sudo'
> gebruiken; als ik echter dingen wil doen via de GUI krijg ik een melding
> dat ik niet geautoriseerd ben...
>
> Als ik bijvoorbeeld sharing wil aanzetten, komt er een venster met mijn
> usernaam en password (onleesbaar) al zijn ingevuld, maar dan houdt het op.
>
> Als ik via de GUI nieuwe pakketten wil installeren een 'insufficient
> authorisation' melding. Gewoon sudo apt-get en dan het password, gaat
> weer wel.

Misschien gaat het beter als u (bijvoorbeeld via 'sudo su -') als
root inlogt en dan de GUI start, zodat u niet telkens uw wachtwoord
opnieuw hoeft in te typen.

> Irritant, want ik wil met samba aan de slag.
>
> Paai

Na een korte periode met Ubuntu 'natty' ben ik overgestapt naar Mageia.

Ik heb het nog eens met de grafische tool 'gadmin-samba 0.2.9' op Ubuntu
geprobeerd (onder de GNOME GUI). Hiermee kon ik met wat heen een weer
Samba aan het draaien krijgen. Onhandig is dat er een vakje is met het
wachtwoord in leesbare tekst i.p.v. sterretjes of zo.

Nadat ik als root met het smbpasswd commando een Samba wachtwoord had
ingegeven en de configuratie een beetje had aangepast kreeg ik kontakt.
Met de KDE GUI kan het resultaat weer anders uitvallen...

Suc6,

Daniel
--

		People who bought this story also bought....