[linux] Interesse voor een gezamenlijke GIMP activiteit?

Do mei 12 09:04:44 CEST 2011

Een paar jaar geleden (aug. 2008) is er tijdens een nllgg-bijeenkomst
een gimp-lezing/-cursus gepresenteerd door Sabine Claassen.
Kort geleden heb ik in Rotterdam meegedaan aan een cursus digitale
fotografie.  Bij die cursus werd (zo merkte ik later) verondersteld dat
je de beschikking had over Photoshop CS4.  Dat laatste had ik niet,
maar wel had ik een recente versie van Gimp geïnstalleerd, en had ik
het boek van Akanna Peck, het leerboek voor Gimp 2.4.  Het was
wel een beetje lastig: weliswaar is Gimp een bijna 100%-equivalent
voor Photoshop, toch moest je op Win-XP computers alle handel-
ingen onder PhotoShop-commando's uitvoeren, en daar thuis de
Gimp-manier weer voor vinden.  Het leuke van het werken met een
bewerkingsprogramma was voor mij dat ik sinds deze cursus niet
meer neerkijk op een bewerking met Photoshop/Gimp, maar dat ik
dit nu gelijkwaardig zie met verbeteringen die ik "vroeger" maakte
in de donkere kamer.  Toen was je er apetrots op wanneer je door de
belichtingstijd wat te verlengen of plaatselijk tegen te houden delen
van de foto wist te accentueren of af te vlakken, en kreeg je daar
waardering voor.  Nu zegt men badinerend dat het "geshopt" is,
maar ik denk dat je beter kunt zeggen dat het moois uit de foto
duidelijker naar boven is gehaald.
Het moeilijke met bewerkingsprogramma's is dat er een grote reeks
mogelijkheden in die programma's zitten. Er zit feitelijk zo veel
in dat je bijna een er dagelijks mee werkende professional moet zijn
om er alles uit te halen.  Nou hoeft dat gelukkig ook niet, want
met de helft van de mogelijkheden bereik je al heel veel.
Maar ook met die kennis van 50 % mis je een groot stuk van Gimp,
waarmee je jouw foto's aardig zou kunnen verbeteren.  Zo heb ik
zelf flink moeite met het gebruik van lagen (layers).  Zou het een
idee zijn Gimp op de agenda van de bijeenkomsten te zetten, en daar
dan bv. vast een half uurtje workshop Gimp vast te leggen?
Dan kunnen we mogelijk elkaar helpen met dingen die de een moeilijk
vind, en de ander helemaal begrijpt.
--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl