[linux] vraag over benaming van libs

Do Nov 3 13:00:48 CET 2011

Zojuist is het me met een symbolic link gelukt een lib werkend te krijgen.
Ik had libpng.so.2 nodig, maar die is er niet meer. Wel heb ik
libpng12.so.0.46.0 op mijn systeem staan, en met het commando
sudo ln -s  libpng12.so.0.46.0 libpng.so.2 had ik die lib virtueel
actief gemaakt.  Maar een leek als ik is flink verrast dat libpng12 het
werk van libpng blijkt te doen, en ook dat 0.46.0 functioneel het zelfde
doet als 2.  Waarom zijn die twee naamcomponenten  gelijk? Kan een
lagere naamsvorm (libpng.so.2) ongestraft naar een hogere versie wijzen
wanneer de lagere deel uitmaakt van de hogere versie, en kun je al uit de
naam zien dat bv. libpng.so.2 deel uitmaakt van de latere en grotere
libpng12.so.0.46.0?  Staan de naam-regels gedocumenteerd?
bvd
Julien

--
Julien Michielsen