[linux] Vraag over versie-namen van libs

Za Nov 12 10:00:34 CET 2011

Mijn favoriete programma is een bridge-programma.  Een jaar of
vijf geleden las ik dat  gib (bridge-programma) onder linux draaide,
en dat heb ik toen gekocht.  Sindsdien is er een X-versie voor
geschreven, en ik draai het programma nog steeds.  Iedere keer
wanneer ik een update van mijn systeem doe moet ik weer in
gevecht met mijn systeem om gib aan de gang te krijgen.
Zo vereist het libpng.so.2 , en dat zit niet meer bij de huidige
SuSE.  Komt nog bij dat gib een 32-bits programma is, en dat ik
nu probeer over te stappen naar 64-bits.
Op het ogenblik heb ik gib draaiend. Dat is me gelukt met de
volgende symlink:
ln -s libpng14.so.14 libpng.so.2
(libpng14 komt uit libpng14-14-32bit-1.4.4-3.4.1.x86_64)
Ik was blij verrast dat gib hierna opstartte, en eigenlijk nog steeds
verbaasd. Dat libpng14 het zelfde kan doen als libpng zal hem
wel gewoon in de naam zitten die - denk ik - verder niet zo relevant
is.  Wel had ik gedacht dat so.14 het niet kon doen voor een so.2 .
Maar daar was ik duidelijk mis in.  Iemand die me in een paar
regels kan zeggen wat het laatste cijfer in de libversie betekent?
Dank!
Julien

--
Julien Michielsen