[linux] Re: laptop met linux, hettes?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Di Sep 27 22:49:51 CEST 2011

On 09/27/11 21:21, hans rood wrote:
> Op dinsdag 20-09-2011 om 20:53 uur [tijdzone +0200], schreef Jelle de
> Jong:

> Ik ben ook op zoek naar een degelijke, compatible laptop en een
> dedicated FLOSS-winkel trekt me wel aan.
>
> Ik zie daar twee "Lenovo ThinkPad Edge E520 met Ubuntu Linux / openSUSE"
> systemen.
>
> A van €399 voor €369, 1.6GHz Celeron **met Intel Virtualisatie** 320MB
> B €399, 2GHz Pent zonder dat Virt. wordt genoemd,  4GB 500MB schijf
>
> Voor die €40,- zou ik al die extra power er wel bij willen hebben, ook
> [...]

Hans,

Die B940 heeft in ieder geval geen ondersteuning voor Intel VT. Met
Intel VT (AMD heeft overigens iets vergelijkbaars) kun met nauwelijks
snelheids-verlies virtuele machines draaien op je laptop. Ik zou niet
zonder kunnen, maar als je aan 1 OS (tegelijkertijd) genoeg hebt, of
kunt leven met een langzamere vorm van virtualisatie, dan heb je dit
niet nodig.

Thinkpads staan over het algemeen (er zijn natuurlijk uitzonderingen)
bekend om de goede ondersteuning van Linux. Een nuttige hulpmiddel
hierbij vind ik de website http://thinkwiki.org